tip-na-cyklovylet:-cez-gazdovsku-dedinku-na-biely-kriz

Tip na cyklovýlet: Cez gazdovskú dedinku na Biely kríž

Budeme radi, ak vďaka nám objavíte krásy nášho regiónu. Pozývame vás na zaujímavý cyklovýlet s návštevou gazdovskej dedinky v Lozorne.

Na tento výlet si vyčleňte tak tri hodiny, prejdete asi 31 kilometrov na asfaltovej trase. Prevýšenie bude maximálne 576 metrov a povrch je vhodný pre cestné, trekingové aj horské bicykle. Uvidíte krásnu prírodu, tradičné remeslá v gazdovskej dedinke Abeland, tajomné jaskyne aj unikátnu lesnú železnicu. Prajeme vám šťastnú cestu!

Popis cyklotrasy: Zohor – Lozorno – gazdovská dedina Abeland – Košarisko – Biely kríž – Bratislava, Pekná cesta

• Trasu výletu začneme na železničnej stanici Zohor, kam sa vieme doviesť vlakom ŽSR. Od železničnej stanice vyrazíme po ceste doľava, na križovatke zabočíme opäť doľava, prejdeme cez železničné priecestie a po ceste pokračujeme priamo až na križovatku s hlavnou cestou, kde sa stočíme doprava a o chvíľu prejdeme ponad diaľnicu D2 (Bratislava – Kúty). Po krátkom zjazde z nadjazdu odbočíme doľava a pokračujeme do neďalekej obce Lozorno.
  • Cez Lozorno prejdeme po hlavnej ceste takmer až na jej koniec a tu pri cyklistickom smerovníku odbočíme doprava, a budeme ďalej pokračovať po zelenej cyklotrase č. 5004 smer Košarisko. Onedlho prídeme nad obec, kde sa po pravej strane objaví rozsiahla vodná nádrž Lozorno. V sezóne je tu aj otvorený bufet, dá sa tu posedieť. Trasa výletu pokračuje popri vodnej nádrži ďalej do Malých Karpát. Po vstupe do lesa na pravej strane je odbočka do gazdovskej dediny Abeland, ktorý odporúčame navštíviť. Otvorená je len v sobotu ! Viac informácií nájdete TU.
  • Od Abelandu pokračujeme ďalej po dobrej asfaltovej ceste hore údolím. Príjemné stúpanie a okolie nás sprevádza týmto údolím takmer 10 km až do rekreačnej oblasti Košarisko. Počas tejto cesty môžete vidieť pasúce sa kone, rozsiahle lúky, či ďalšie dve pekné vodné nádrže. Popri ceste je takisto vidieť i pozostatky bývalej lesnej železničky. Dĺžka tejto železničky o rozchode 760 mm bola cca 11 km (+ kilometrová odbočka do bočného údolia), vychádzala z píly v Lozorne. Prešla lesnou časťou nazývanou Breziny a údolím Suchého potoka pokračovala až do sedla do nadmorskej výšky 440 m.n.m. pri Košariskách. Po ďalších dvoch km končila v údolí Stupavského potoka.
  • Na Košariskách je možnosť občerstvenia cez víkend, či s sviatky v chate Zapadnutý kút, naľavo za areálom Polície SR. V okolí Košarísk je viacero verejnosti neprístupných jaskýň.  Odtiaľto pokračujeme po asfaltovej ceste cca 0,9 km, kde na križovatke s info tabuľou o jaskyni Sedmička odbočíme doľava a začneme stúpať smerom na Biely kríž. Na najbližšej križovatke ideme vľavo a pokračujeme popri potoku stále hore. Neskôr na trojuholníkovej križovatke s názvom Salaš odbočíme doprava a cca po 2,7 km sa dostaneme na Biely kríž.
  • Biely kríž je veľmi obľúbené miesto stretávania sa turistov a cyklistov zo širokého okolia. Stojí tu zrekonštruovaná horáreň s možnosťou ubytovania, sú tu aj dva víkendové bufety, cykloodpočívadlo so stojanmi na bicykle, i orientačná mapa okolia.
  • Z Bieleho kríža ďalej pôjdeme asfaltovou cestou, ktorá je označená ako červená cyklotrasa č. 047 vpravo, a začneme klesať smerom k Dolnému červenému krížu, kde je ďalšie príjemné piknikové miesto s veľkým dreveným prístreškom a viacerými piknikovými miestami  s ohniskami. Neďaleko aj aj známa  Zbojnícka studnička s pitnou vodou.  Naša cesta pokračuje stále miernym klesaním až prídeme cca po 2 km na ďalšiu križovatku, kde pokračujeme vľavo popri lúke a po 300 m odbočíme doľava a po modrej cyklotrase č. 2009 prídeme k horárni na Peknej ceste. Tu je ďalšie oddychové miesto Bratislavčanov i z bufetom, detskými preliezkami, prístreškami či miestom na grilovanie.
  • Od horárne Pekná cesta sa už len opatrne spustíme dolu kopcom po modrej cyklotrase, a cca po 2,2 km sa dostaneme k električke na Peknej ceste. Tu náš výlet končí.
  • Interaktívnu mapu výletu nájdete TU
Abeland
Pozostatok lesnej železnice pri Abelande
Cesta na Košarisko
Zaujímavý strom pri ceste :))
Bývalá lesná železnica, Suchý potok
Kone na lúkach nad cestou
Vodná nádrž Lipníky
Lúky nad Suchým potokom
Vstup do bývalej zvernice
Vodná nádrž Lintavy
Kubinov kríž
Most starej lesnej železnice pri nádrži Lintavy
Stará lesná železnica pri nádrži Lintavy
Košarisko
Vypálenisko
Spariská, križovatka
Pekná cesta, bufet Pri horárni
Šínweg, bufet s výborným občerstvením na Peknej ceste