Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape

Cestovný ruch v kraji potrebuje stratégiu a zážitky. Podcast s Barborou Lukáčovou

Bratislavský kraj má potenciál stať sa top turistickou destináciou nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Podľa Barbory Lukáčovej, riaditeľky odboru stratégie na BSK, to však vyžaduje viac ako len peknú prírodu – treba ponúknuť zážitky, prepájať regióny a vytvárať ucelené produkty, ktoré budú autentické a udržateľné.

Bratislavský kraj nie je len Bratislava. A práve o tom sa snaží presvedčiť turistov aj riaditeľka odboru stratégií BSK Barbora Lukáčová z BSK. „Až 86 percent cestovného ruchu sa deje v Bratislave. A pritom máme obrovský potenciál v Malých Karpatoch, na Záhorí či v Senecku,“ zdôrazňuje.

Kedysi dominoval v kraji najmä kongresový turizmus. Dnes sa kraj snaží rozvíjať bežný, zážitkový a udržateľný turizmus. „Potrebujeme vytvárať ucelené produkty, ktoré nie sú len o jednom mieste. Turistu musíme udržať na tri noci – a to nie len v Bratislave, ale aj v regióne.“

Pozrite si podcast:

Kľúčom je podľa Lukáčovej prepájanie zážitkov, histórie a prírody. „Máme zaujímavosti, ktoré potrebujeme spojiť: víno, hlina, Modra, cykloturistika, vinohrady… Ale aj vojenská história na Záhorí či rímske pamiatky.“

Cieľom BSK je rozvíjať turizmus, ktorý bude prospešný nielen návštevníkom, ale aj obyvateľom. „Udržateľný turizmus je taký, kde žijeme, tvoríme svoju spotrebu a ponúkame ju návštevníkovi. A keď tie služby využívame aj my sami, automaticky nám záleží na ich kvalite.“

Produkty, ktoré majú zmysel

Kraj stavia na autentickosti. Nie na Disneylande, ale na lokálnych príbehoch a tradíciách. „Máme unikátne komunity ako huncokári či habáni, výnimočné architektonické skvosty od Jurkoviča, pálffyovskú históriu, ktorá formovala náš kraj… A všetko to vieme ukázať cez príbeh.“

Záhorie? „Divoké hory zo západu, úžasné rybačky, pálffyovská história, ale aj geopark, prepadliny, steny, ktoré sa dajú šplhať. A k tomu Morava – s orliakom morským a vojenskými pevnosťami.“

Turistika má byť pre obyvateľov prínosom, nie záťažou

Moderný turizmus podľa Lukáčovej nie je o dave ľudí na jednorazovom podujatí. Je o možnosti zažiť niečo výnimočné – a vrátiť sa. „Náš cieľ je, aby turistika nebola záťažou pre obyvateľov, ale prínosom. Preto spájame turizmus s udržateľnou mobilitou, recykláciou, cirkulárnou ekonomikou.“

Bratislavský kraj má dnes pripravených viacero produktov – od cyklotrás cez vodnú turistiku až po tematické cesty. „A čoraz viac nových obyvateľov, ktorí do kraja prichádzajú, ho ešte nepozná. Máme teda šancu ukázať im, čo všetko tu máme. A ponúknuť to potom aj svetu,“ uzavrela Barbora Lukáčová.