Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape

Z Bratislavy do Viedne rýchlejšie: Elektrifikovaná trať cez Marchegg skracuje cestu na menej ako hodinu

Po rokoch príprav a mesiacoch intenzívnych prác bola dokončená elektrifikácia železničnej trate medzi Bratislavou a Viedňou cez Marchegg. Modernizácia prináša rýchlejšie, ekologickejšie a komfortnejšie spojenie medzi dvoma metropolami. Cesta vlakom sa skráti na 56 minút. Prvý vlak vyrazil v sobotu 11. októbra 2025 a do tohto dňa bude premávať pravidelný spoj z bratislavskej Hlavnej stanice až do stanice Wien Hauptbahnhof.

Modernizácia s historickými výzvami

Rekonštrukcia úseku Devínska Nová Ves – Marchegg bola sprevádzaná viacerými komplikáciami. Práce spomalilo extrémne počasie a dve veľké povodne rieky Moravy, ktoré poškodili násypy aj mostné konštrukcie. Najnáročnejším bodom bol historický Marcheggský viadukt, v ktorom sa našli zásahy z obdobia druhej svetovej vojny, nevedené v žiadnych archívnych záznamoch. Projekt musel byť preto prepracovaný.

Ďalšie zdržania spôsobila ochrana prírody v území NATURA 2000 – najmä obdobie hniezdenia vtáctva. Napriek týmto obmedzeniam sa podarilo trať dokončiť skôr, než bol pôvodný termín stanovený na koniec roka 2025.

Elektrifikácia, vyššia rýchlosť aj ekologický prínos

Cieľom modernizácie bolo zvýšiť rýchlosť vlakov z 80 na 120 km/h, zlepšiť bezpečnosť a umožniť prechod na elektrickú trakciu. Elektrické vlaky sú ekologickejšie, produkujú menej hluku a emisií CO₂, čím prispievajú k trvalo udržateľnej doprave v regióne. Súčasťou projektu bola aj modernizácia koľají, mostov, zabezpečovacích a informačných systémov.

Rekonštrukcia za 11,2 milióna eur bola financovaná zo zdrojov Železníc Slovenskej republiky. Do budúcnosti sa pripravuje aj zdvojkolajnenie trate, ktoré zvýši kapacitu pre osobnú aj nákladnú dopravu a posilní prepojenie medzi Slovenskom a Rakúskom.

Lepšie spojenie a nové vlaky až do Viedne

V rámci nového grafikonu, ktorý vstúpi do platnosti v decembri, boli zavedené priame vlaky zo Žiliny do Viedne, čím odpadne potreba prestupu v Bratislave. Zlepší sa tak dostupnosť pre cestujúcich zo severu Slovenska i regiónu.

Trať má význam aj pre nákladnú dopravu – po jej otvorení sa rozšíri kapacita pre prepravu tovaru smerom do Rakúska a zároveň pribudne alternatívna trasa pri mimoriadnych situáciách v bratislavskom uzle.

🕐 Nový grafikon

  • Cestovný čas: 56 minút (predtým 1 h 07 min)
  • Odchody z Bratislavy hl. st.: každú hodinu na 49. minútu (4:49 – 23:49)
  • Príchody do Wien Hbf.: vždy na 46. minútu
  • Odchody z Wien Hbf.: každú hodinu na 14. minútu (5:14 – 00:14)
  • Príchody do Bratislavy hl. st.: vždy na 11. minútu

🔗 Nové spojenie posilní spoluprácu medzi regiónmi Bratislavy a Viedne, podporí cezhraničnú mobilitu a prispeje k ekologickejšej doprave v rámci metropolitného územia.

Foto a video: Michal Feik