Malokarpatské osvetové stredisko v Modre pripravilo pre fotografov aj výtvarníkov – celodenný workshop mokrej kyanotypie pod vedením fotografa Šimona Luptáka. Podujatie, ktoré sa uskutočnilo v priestoroch Národného osvetového centra v Bratislave, premenilo nedeľu na tvorivý zážitok plný experimentov, modrých tónov a objavovania.
Tentoraz sa zišla mimoriadne pestrá skupina účastníčok: výtvarníčky i fotografky. Každá priniesla vlastný pohľad, skúsenosť aj estetické cítenie – a práve táto rôznorodosť obohatila celý priebeh workshopu. Téma na pomedzí fotografie a výtvarného umenia im umožnila objavovať techniku z rôznych perspektív a vnášať do nej vlastnú výtvarnú reč.
Účastníčky si so sebou priniesli množstvo prírodnín a materiálov – listy, kvety, pierka, čipky či textílie. Lektor im vopred pripravil digitálne negatívy z ich fotografií, takže mohli pracovať aj s osobnými motívmi. Technika mokrej kyanotypie je ideálnym priestorom pre experimentovanie, a tak nechýbalo skúšanie toho, čo dokáže so stopou obrazu urobiť soľ, peroxid, ocot či kyselina citrónová. Každý zásah menil charakter výsledného obrazu – vytváral štruktúry, zosvetľoval, zjemňoval alebo dramatizoval kontrasty.

Aj keď všetky práce spájal typický modrý tón kyanotypie, každé dielo bolo originálne. Niekde prevládala poézia tvarov z prírodnín, inde výrazné štruktúry, vrstvenie alebo abstraktný výraz. Autorky do obrazov vnášali svoje vnútorné pocity, osobitú výtvarnosť aj zvedavosť.
Atmosféra bola po celý deň veľmi príjemná, otvorená a tvorivo nabitá. Skupina vzájomne zdieľala nápady, skúsenosti aj malé objavy, ktoré vznikali počas práce s emulziou. Workshop priniesol nielen nové technické vedomosti, ale aj vzácny priestor pre stret dvoch tvorivých disciplín – fotografie a výtvarného umenia.
Každá účastníčka si napokon odniesla vlastné originálne diela, ale i pocit, že tvorivý proces môže byť slobodný, hravý a plný prekvapení.
O lektorovi
Workshop viedol fotograf a kameraman Šimon Lupták, ktorý dlhodobo pôsobí na voľnej nohe a venuje sa nielen obrazovej tvorbe, ale aj vzdelávaniu. Vo svojej rannej tvorbe experimentoval s alternatívnymi technikami – od kyanotypie cez kolódiový proces až po lith-print či dvojité expozície. Jeho práca je charakteristická otvoreným prístupom, hravosťou a dôrazom na osobný prejav.
Ako predseda poroty krajského kola súťaže AMFO aj ako lektor workshopov vedie účastníkov k tomu, aby sa nebáli skúšať, spájať techniky, hľadať vlastnú cestu a „tvoriť bez zábran“, ako s obľubou hovorí.





















