Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape

Cyklodoprava v Bratislavskom kraji: minulosť, prítomnosť a budúcnosť

Ako sa zmeniť z krajiny áut na krajinu bicyklov? Aj touto otázkou sa zaoberali odborníci na dopravu počas diskusie pri príležitosti Európskeho týždňa mobility, ktorá sa uskutočnila 17.9.2025 v Ekocentre Čunovo. Hovorili o vývoji cyklodopravy na Slovensku za posledné desaťročia, o hlavných prekážkach jej rozvoja a o tom, ako možno riešiť konflikty medzi vodičmi a cyklistami. Diskusia sa venovala aj otázke, kedy by sa Slovensko mohlo priblížiť krajinám západnej Európy v podiele cyklistickej dopravy.

Stratég pre udržateľnú mobilitu Bratislavského samosprávneho kraja Peter Jesenský priblížil aktuálnu situáciu v regióne. „Ročne sa na cyklotrasách v kraji uskutoční niekoľko stotisíc jázd, no podiel cyklodopravy na celkovej deľbe prepravnej práce je zatiaľ len približne 1,5 %. V západných krajinách je to aj 20 až 25 %. Máme čo dobiehať, no trend je rastúci,“ uviedol. Podľa neho Bratislavský kraj buduje nosnú sieť cyklotrás v rámci vlastnej cyklokoncepcie, ktorej cieľom je prepojiť okresné mestá s Bratislavou a vytvoriť základnú kostru siete, na ktorú sa môžu napájať mestá a obce.

Zástupca primátora Malaciek Milan Ondrovič vysvetlil, že mesto sa cyklodoprave venuje systematicky už viac než desať rokov. „Po prijatí národnej cyklostratégie sme si dali rozvoj mestskej cyklodopravy ako jeden z kľúčových cieľov. Zaviedli sme Zónu 30, schválili generel cyklistickej dopravy a postupne budujeme segregované cyklotrasy. Dnes máme 11,4 kilometra nosnej siete a cyklisti sa stali plnohodnotnou súčasťou dopravy v meste,“ povedal Ondrovič. Upozornil aj na problémy pri výstavbe: „Benchmarky štátnych dotácií nereflektujú realitu v zastavanom území – musíme riešiť osvetlenie, siete, úpravu verejných priestorov. Projekty by sa mali hodnotiť aj podľa ich prínosu, nielen podľa dĺžky.“

Národný cyklokoordinátor z Ministerstva dopravy SR Peter Klučka pripomenul, že ešte pred pätnástimi rokmi bola cyklodoprava na okraji záujmu. „Keď sme kedysi prišli hovoriť o cyklistickej doprave, pozerali na nás ako na ľudí z inej galaxie. Dnes už je vnímaná ako rovnocenný druh dopravy. Od roku 2013 sa podarilo vybudovať vyše 1 600 kilometrov cyklotrás, najmä vďaka európskym fondom. Napriek tomu je to stále málo – potrebujeme stavať rýchlejšie a systematickejšie,“ zdôraznil. Podľa neho chýba aj terénna skúsenosť pri hodnotení projektov. „Na ministerstve často rozhodujú ľudia, ktorí sa nikdy neboli pozrieť priamo do územia. Je dôležité sadnúť na bicykel, ísť do terénu a pochopiť miestny kontext,“ dodal.

Významnú časť diskusie tvorila aj téma narastajúcich konfliktov medzi vodičmi a cyklistami. Jesenský zdôraznil potrebu vzájomného rešpektu a osvety. „Mnohé konflikty vznikajú z nedorozumení a neznalosti pravidiel. Pomohla by väčšia osveta a vzdelávanie všetkých účastníkov premávky,“ uviedol. Ondrovič dodal, že riešením je budovanie bezpečnej infraštruktúry: „Cesty boli navrhnuté pre autá široké 1,80 metra, dnes majú 2,25 metra. Bez segregovaných cyklotrás sú cyklisti v ohrození. Tam, kde to nejde, musí byť prísne obmedzená rýchlosť.“ Klučka zároveň upozornil, že sa pripravuje novela zákona o cestnej premávke, ktorá by mala zvýšiť ochranu cyklistov. „Sme posledná krajina v EÚ, kde ešte nie je povinnosť dať cyklistovi prednosť pri odbočovaní. Verím, že sa to čoskoro zmení,“ povedal.

V závere diskusie predstavili hostia svoje predstavy ideálneho stavu cyklodopravy. Jesenský by investoval do prepojenia Bratislavy so všetkými okresnými mestami v kraji a vytvorenia základnej kostry cyklosiete. Ondrovič by dokončil mestskú sieť, zaviedol parkovaciu politiku, vybudoval Bike & Ride pri železničnej stanici a prepojil priemyselný park. „Malacky majú potenciál stať sa lídrom cyklodopravy na Slovensku,“ zdôraznil. Klučka by sa sústredil na investície do cykloradiál v Bratislave, bezbariérové prístupy na železničné stanice a systematickú osvetu a vzdelávanie. „A hlavne – budovať cyklotrasy popri každej novej či rekonštruovanej ceste, tak ako je bežné v zahraničí,“ doplnil.

Bratislavský samosprávny kraj má v súčasnosti rozpracované tri veľké projekty – Vinohradnícku cyklotrasu smerujúcu do Pezinka, Malodunajskú cyklotrasu medzi Bratislavou a Zalesím a cyklolávku pri Malinove, ktorá sa napojí na sieť v okolí Bratislavy. „Tieto projekty sú kľúčové pre prepojenie obcí s hlavným mestom a zvýšenie podielu cyklodopravy,“ uzavrel Jesenský.

Pozrite si záznam z diskusie: