Na Záhorí pokračujú práce, ktoré prinesú rýchlejšiu, pohodlnejšiu a ekologickejšiu železničnú dopravu.
V železničnej stanici Zohor prebieha rozsiahla rekonštrukcia – modernizujú sa nástupištia, prístrešky osvetlenie, informačný systém, zabezpečovacie zariadenia a pribudne aj bezbariérový prístup k nástupištiam i podchod. Cieľom projektu je zvýšiť komfort a bezpečnosť cestujúcich.
Rekonštrukcia stanice v Zohori je súčasťou modernizácie železničnej trate Devínska Nová Ves – Zohor. Ide o významný úsek európskeho koridoru TEN-T, ktorý po dokončení umožní rýchlejšie a plynulejšie spojenie medzi Bratislavou a Prahou. Vlaky by tu mali jazdiť aj 200 km/h. Modernizácia zahŕňa nové trakčné vedenie, zabezpečovacie zariadenia, obnovu koľajového zvršku a zvýšenie traťovej rýchlosti.



Investícia presahuje 203 miliónov eur, financovaná je predovšetkým z prostriedkov Európskej únie v rámci Mechanizmu na prepájanie Európy (CEF), pričom zvyšok tvorí spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu. Zmluvu realizuje združenie JV ICM – VÁHOSTAV-SK podľa žltého FIDIC-u a projekt má byť dokončený do konca roka 2026.
Práce pokračujú na dvoch hlavných úsekoch: Devínska Nová Ves – Zohor a Kúty – štátna hranica SR/ČR. Na severnom úseku od Kútov smerom k hranici už zhotoviteľ zabezpečil právoplatné územné rozhodnutie a práce napredujú v plnom rozsahu. Dokončené sú nové mosty cez rieku Moravu, vrátane kompletizácie oceľovej mostovky dovezenej z Talianska. Vysunuté boli aj dva menšie mosty, pre ktoré sa následne začali budovať nové mostné opory. Súbežne sa realizuje obnova železničného spodku a zvršku, ktoré od Kútov po Brodské postupne finišujú. Výrazný posun nastal aj v lokalite Brodské, kde prebieha výstavba podchodu pre cestujúcich a cestného podjazdu. Po ukončení prác na prvej traťovej koľaji sa stavebné práce presunuli na druhú koľaj, kde modernizácia pokračuje.
Postup je viditeľný aj na úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom. Od jesene 2024 sa uskutočnili rozsiahle prípravné práce vrátane výrubov, prekládok inžinierskych sietí a zriadenia staveniska. V úseku bola vytrhaná druhá traťová koľaj a začala sa jej kompletná obnova. Na zastávke Devínske Jazero sa demontovala stará lávka a buduje sa nové nástupište s prípravou na modernú lávku s výťahom. V železničnej stanici Zohor sa realizuje hutnenie zemnej pláne, pokladajú sa nové inžinierske siete a výrazne napreduje výstavba podchodu pre cestujúcich aj ostrovného nástupišťa. Súčasne sa začali práce na základoch budúcich cestných nadjazdov pri Devínskom Jazere, na ceste medzi Stupavou a Vysokou pri Morave a priamo v ŽST Zohor.
Komplexná modernizácia trate od Bratislavy až po hranice s Českou republikou prinesie rýchlejšiu a bezpečnejšiu železničnú dopravu, zvýši komfort cestujúcich, zlepší dostupnosť v regióne a umožní plynulý prejazd vlakov rýchlosťou až 200 km/h. Ide o jeden z najvýznamnejších železničných projektov na Slovensku, ktorý zásadným spôsobom prispeje k rozvoju cezhraničnej dopravy, k posilneniu koridoru TEN-T a k ekologickej budúcnosti dopravy medzi dvoma susednými krajinami.










Foto: Michal Feik











