Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape

Asfalt z cigariet? Bratislavský kraj testuje revolučnú cestársku technológiu. Podcast s Martinom Samekom zo Správy ciest

„Je to inovácia, ktorá spája ekológiu, vedu a praxis,“ hovorí technický riaditeľ Správy ciest BSK Martin Samek o pilotnom úseku v Malinove, kde kraj po prvý raz na Slovensku použil asfalt s prímesou recyklovaných cigaretových ohorkov. Cieľom projektu je znížiť množstvo odpadu, predĺžiť životnosť ciest a priniesť nové riešenia pre udržateľnú infraštruktúru. V rozhovore vysvetľuje, ako projekt vznikol, aké má technické prínosy a prečo by mohol zmeniť spôsob, akým v budúcnosti staviame cesty.

Nedávno ste predstavili Malinove úplnú cestársku novinku. Dalo by sa povedať, že svetovú. Ide o asfalt, ktorý obsahuje recyklované cigaretové ohorky. Ako vznikol tento nápad a hlavne, ako sa pretavil do reality?

Vzhľadom na to, že u nás na správe ciest dávame veľkú váhu, k tomu, ako pristupujeme k samotnej správe aj investíciám v rámci cestnej siete, tak sa snažíme dodržovať princípy 3E. To znamená efektivita, aby tie rekonštrukcie mali svojom spôsobom zmysel, aby sme sa nemuseli na niektoré úseky opakovane vracať. S tým súvisí aj téma ekonomickej rentability, aby sme tam vedeli vytendrovať čo najlepšiu cenu pre nás ako pre investora. A tretia vec je environmentálny aspekt. V tomto prípade sme vlastne využili priestor medzi vedou výskumom. Spolupracujeme na so Žilinskou univerzitou, ktorá sa tomuto venuje. Máme zhotoviteľa, ktorý bol ochotný sa podujať na to a zapracovať túto technológiu. No a potom je to samotná firma, ktorá vedela dodať už takto spracovaný vlastne produkt na zabudovanie.

Autorom nápadu zapracovať do asfaltu cigaretové ohorky je Hugo Repáň. Kde vznikla spolupráca s ním?

Veľa sa vzdelávame, chodíme na konferencie, či už na Slovensku alebo v zahraničí. Tam vidíme, že z pohľadu budúcnosti cirkulárna ekonomika je niečo, čo nám bude dávať zmysel aj ekonomicky. Vidíme to aj v okolitých krajinách, kde sa uzatvárajú lomy. Práve preto je pri rekonštrukciách a výstavbe ciest veľmi veľkou výhodou používať recyklované materiály. V tomto prípade sa ale bavíme o recyklovanom materiáli, ktorý je samostatná prímes v rámci obrusnej vrstvy vozovky.

Pozrite si celý podcast

Je to iba otázka recyklácie, alebo cigaretové ohorky aj nejako zlepšia technologické  vlastnosti vozovky?

V podstate tieto ohorky v obrusnej vrstve nahrádzajú celulózu, ktorá sama o sebe zlepšuje vlastnosti obrusnej vrstvy, ako sú tepelná rozťažnosť, eliminácia vzniku trhlín a podobne. A tento recyklovaný materiál nahradzuje ako keby ten priamy organický materiál. V budúcnosti teda príde k menším nárokom na skládkovanie materiálu a budeme viedzieť tieto cesty lepšie zhodnocovať.

V Malinove ide o 300-metrový úsek, do ktorého boli použité dve tony ohorkov, z ktorých vznikla tona recyklovaného materiálu. Spomínali ste, že vlastnosti asfaltu na tomto úseku budete vyhodnocovať. Čo si máme pod tým konkrétne predstaviť?

V spolupráci so Žilinskou univerzitou sledujeme, ako sa tento špeciálny asfalt správa v praxi. Cigaretové vlákna nie sú použité v celej dĺžke úseku, ale iba v 300 metroch jednej jazdnej stopy, aby sa dali porovnať rôzne typy zmesí. V praxi to znamená, že na rovnakej ceste máme tri úseky – klasickú asfaltovú zmes, štandardnú mastixovú zmes a mastixovú zmes s prídavkom recyklovaných ohorkov. Pri rovnakom zaťažení dopravou budeme v priebehu času sledovať, ako sa jednotlivé úseky správajú a aké majú rozdiely v životnosti, trhlinách či deformáciách.

Kedy očakávate prvé výsledky testov?

Prvé výsledky by sme mali mať v priebehu budúceho kalendárneho roka. Zatiaľ sledujeme základné parametre – kvalitu, množstvo zabudovaného materiálu a jeho reakciu na klimatické vplyvy. Na základe týchto meraní budeme vedieť vyhodnotiť, či sa životnosť vozovky s recyklovanými ohorkami skutočne predĺžila.

Ak by sa výsledky potvrdili, je možné túto technológiu rozšíriť aj na ďalšie úseky?

Určite áno. Ak sa potvrdí, že ide o ekologicky aj ekonomicky prínosnú technológiu, vieme ju uplatniť aj na ďalších cestách v kraji. Zároveň by to mohlo vytvoriť nový spôsob, ako spracovať odpad, ktorý inak končí na skládkach alebo v uliciach.

Čo môžu urobiť mestá a obce, ak by chceli pomôcť so zberom ohorkov?

Zber ohorkov zabezpečuje výrobca tohto materiálu. Obce môžu s ním nadviazať spoluprácu a umiestniť v svojom území zberné nádoby určené špeciálne na cigaretové ohorky. Aj my na Správe ciest BSK plánujeme tieto nádoby osadiť, aby sa materiál mohol efektívne zbierať a následne využívať pri výstavbe ciest.