Kompletná výmena koľajiska, predĺženie odstavných hál a ekologický aspekt v každom kroku rekonštrukcie. Depo Krasňany sa vďaka komplexnej modernizácii s stalo depom 21. storočia prispôsobené moderným električkám a potrebám dnešnej Bratislavy. Prvé vozidlá z neho Dopravný podnik Bratislava (DPB) vypravil symbolicky na predĺženú električkovú trať do Petržalky v nedeľu 27. júla.
Modernizácia Depa Krasňany znamená pre bratislavskú električkovú dopravu vstup do novej éry. Tak, ako prebieha generačná obmena vozidlového parku, mení sa aj technické zázemie potrebné na jeho údržbu. Depo je po rekonštrukcii vybavené novými technológiami, ktoré umožňujú servisovať celé portfólio električiek vrátane najnovších nízkopodlažných vozidiel a zároveň zefektívňujú deponovanie vďaka modernému riadeniu pohybu vozidiel. Väčšia kapacita, rýchlejšia údržba a ekologické riešenia prispejú k spoľahlivejšej prevádzke aj k lepším podmienkam pre kolegov v depe, ktorí sa o vozidlá denne starajú. DPB z Depa Krasňany vypravuje električky na linky 3 a 9 a zároveň všetky elektrobusy.
Zásadnou inováciou zmodernizovaného depa je nová čistička odpadových vôd napojená na umývaciu linku električiek a elektrobusov, ktorá umožní recykláciu použitej vody a výrazne zníži jej spotrebu. Deponovanie električiek bude výrazne jednoduchšie vďaka automatizovanému stavaniu vlakovej cesty do predĺžených odstavných hál či na nové objazdné koľaje. Upravená vnútorná dispozícia údržby je pripravená aj na električky s dĺžkou do 50 metrov. Rekonštrukciou prešli aj priestory vyhradené pre údržbu a odstavenie elektrobusov vrátane nabíjacích státí ponúkajúcich rýchle aj pomalé nabíjanie.



„Moderné depo Krasňany je ukážkovým príkladom toho, ako dokážu eurofondy zlepšiť fungovanie verejnej dopravy priamo v praxi. Táto investícia do technického zázemia Dopravného podniku Bratislava prispeje k spoľahlivejším a kvalitnejším službám pre cestujúcich, ale aj k lepším pracovným podmienkam pre zamestnancov. Ministerstvo dopravy považuje verejnú dopravu za kľúč k udržateľnej budúcnosti nášho najväčšieho a hlavného mesta, preto z eurofondov financujeme aj výstavbu električkovej trate v Petržalke, nákupy električiek, či plánovanú modernizáciu Ružinovskej radiály,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
„Depo Krasňany bolo postavené začiatkom 70. rokov a postupne prestávalo vyhovovať nárokom modernej verejnej dopravy. Bolo to cítiť na morálnom zastaraní budov aj technickom vybavení. Rekonštrukcia zmenila areál na nepoznanie. Priniesla energetické úspory, skvalitnenie údržby vozidiel ako aj zlepšenie pracovného prostredia. Vďaka komplexnej rekonštrukcii je dnes depo v Krasňanoch špičkou medzi depami na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Teší ma, že Bratislava aj Bratislavský kraj majú moderné zázemie, ktoré prispeje k vyššej spoľahlivosti električkovej ako aj autobusovej dopravy a v konečnom dôsledku k lepšiemu komfortu cestujúcich,” povedala podpredsedníčka Bratislavského samosprávneho kraja Alžbeta Ožvaldová.
Zmodernizované Depo Krasňany v číslach:
- V areáli depa bolo vybudované kompletne nové koľajisko v dĺžke 4 200 m.
- Správne usmernenie električiek zabezpečí 56 na mieru vyrobených výhybiek.
- Vozidlá budú deponované v predĺžených a rozšírených halách s celkovou plochou 15 000 m2.
- Oceľové konštrukcie striech vážia 740 t.



„Len pred pár dňami sme spustili prevádzku petržalskej električky, čo je mimoriadne dôležitá vec pre naše mesto, najmä ale pre Petržalčanky a Petržalčanov. Nie je to však jediný prebiehajúci veľký dopravný projekt mesta. Popri nových tratiach, zastávkach či vozidlách, pri ktorých sa nám v poslednom období darí ich masívna obmena, je pre vysokú kvalitu verejnej dopravy dôležité aj kvalitné a dobre vybavené zázemie pre údržbu vozidiel. Tomuto účelu slúžia depá, kde vozidlá nielen parkujú, ale aj prechádzajú pravidelnými prehliadkami, opravami a čistením. Preto som veľmi rád, že sa dopravnému podniku podarilo kompletne premeniť aj toto ešte prednedávnom zastaralé depo v Krasňanoch. Po mohutnej investícii dosahuje vysoký štandard a poskytuje omnoho lepšie podmienky nielen pre údržbu električiek a elektrobusov, ale aj pre prácu našich zamestnancov, ktorí cez verejnú dopravu robia našu Bratislavu lepšou,“ uviedol primátor hlavného mesta, Matúš Vallo.
„Zmodernizované Depo Krasňany je ukážkou toho, ako vyzerá zázemie mestskej hromadnej dopravy 21. storočia. Vďaka komplexnej rekonštrukcii tu dokážeme servisovať celé portfólio električiek a zároveň poskytovať zázemie pre všetky elektrobusy. Moderné technológie a ekologické riešenia nám počas 30 rokov ušetria až 42 % prevádzkových nákladov. Nie je to len investícia do infraštruktúry, ale predovšetkým do našich kolegov, ktorí získali dôstojné pracovné podmienky. Som hrdý na to, že sa tento projekt podarilo zrealizovať a chcem sa poďakovať všetkým partnerom, ktorí k tomu prispeli. Verím, že táto prínosná spolupráca bude pokračovať aj pri ďalších spoločných projektoch,“ dodal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.
Dôležitou súčasťou projektu boli opatrenia na zníženie environmentálnej záťaže:
- Zelené strechy všetkých hál sú osadené 8 kusmi sadeníc na m2.
- Dažďová voda sa zachytáva do vsakovacích boxov, čo napomáha prirodzenému kolobehu vody
- Ekologická umývacia linka využíva vlastnú čističku odpadových vôd.
- Energetickú efektívnosť budov zabezpečujú LED osvetlenie, sendvičové panely, izolačné trojsklá, či infra ohrievače.










Modernizácia Depa Krasňany bola financovaná z eurofondov prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Programu Slovensko v gescii Ministerstva dopravy SR.
Foto: Michal Feik