tip-na-vylet:-potulky-nad-racou

Tip na výlet: Potulky nad Račou

Pozývame vás na zimnú prechádzku račianskymi lesmi.

Zostavili sme pre vás trasu na pešiu turistiku, ktorá vás prevedie krásnymi decembrovými lesmi. Výlet vám potrvá asi 3-4 hodiny aj s prestávkami, trasa je dlhá asi 10 kilometrov, prevýšenie je 317 metrov.

Trasa: Rača – Malá Baňa – Vypálenisko – Spariská – vodná nádrž Vajspeter – Pekná cesta – Rača

• Dnešný výlet začneme na námestí Andreja Hlinku v Rači. Sem sa vieme dostať autom, či električkou č. 3, zastávka Cintorín Rača, a odtiaľ cca 200 m hore Detvianskou ulicou. V prvej časti výletu nás bude viesť modrá turistická značka, z námestia A. Hlinku odbočíme doľava a po Alstrovej ulici pôjdeme asi 200 m a zabočíme do Knižkovej doliny, kde sa nachádza miestne kúpalisko a amfiteáter.  Nad amfiteátrom na konci parkoviska vstúpime do lesa a začneme po turistickom chodníku stúpať až na Malú Baňu.
  • Tesne pred Malou Baňou, po križovaní s asfaltovou cestou, môžeme nájsť spomienku na legendárneho Jaru Cimrmana. Z modrej turistickej značky ide odbočka na nenápadný, ale v poslednej dobe dosť vyhľadávaný kopec Malá Baňa – 361 m.n.m.  Nájdete tu pozostatky z bývalého kameňolomu, na jeho vrchole drevený kríž, ružicu so vzdialenosťami na rôzne kuriózne miesta na svete, stoly, ohnisko, lesný bufet, lesnú knihovňu, a dokonca aj fajn húpačku. Je to vhodné miesto na opekačky a pikniky.
  • Z Malej Bane pokračujeme po modrej turistickej značke mierne zvlneným terénom. Po chvíli budeme míňať Brichtov kríž s úsmevným textom na ňom, a neskôr sa dostaneme až na Vypálenisko, kde sa dostaneme na asfaltovú cestu. Odbočíme doľava a po červenej turistickej značke budeme asi kilometer  pokračovať po asfaltke. Cesta sa nám na tomto mieste rozdeľuje, my však tu odbočíme doprava na lesnú neznačenú cestu, ktorá nás dovedie cca po 100 m k malej lúčke s prístreškom a ohniskom. Jje to vhodné miesto na príjemné posedenie, občerstvenie, či opekanie.
  • Od tohto prístrešku pôjdeme ďalej neznačenou lesnou cestou. Vyberieme sa od prístrešku smerom do doliny, a začneme klesať, neskôr i popri potoku , ktorý budeme mať po pravej strane.  Po 600 m prídeme na asfaltovú cestu, pôjdeme asi 100 m po nej vľavo, a prudším klesaním vpravo opäť budeme pokračovať po lesnom chodníku dole dolinou. Chodník nás privedie až k vodnej nádrži Vajspeter. Je to pôvodne zatopený kameňolom, teraz je tu pekná vodná nádrž aj s lavičkami. Je to ďalšie príjemné miesto na oddych, či posedenie s občerstvením.
  • Od vodnej nádrže Vajspeter budeme pokračovať doprava po lesnej ceste a traverzujeme  v podstate bez prevýšenia na asfaltovú cestu – Pekná cesta. Po nej sa vydáme doľava. Po pár metroch budeme míňať bufet Šinweg, s výborným občerstvením a vonkajším  posedením. Pekná cesta nás vyvedie von z lesa. Na začiatku zastavanej časti Krasňan, na prvej križovatke, ešte nad firmou Slovenská grafia, odbočíme doľava, a pokračujeme po modrom cyklistickom značení, najprv asfaltovou cestou, neskôr nespevnenou prídeme späť do Rače, a po Vtáčikovej ceste a Alstrovej ulici sa dostaneme spať na námestie Andreja Hlinku, kde náš výlet začínal, ale i končí.

Virtuálnu mapu výletu nájdete tu.

Kostol sv. Filipa a Jakuba
Pekná cesta
Evanjelický kostol, Rača
Kostol sv. Filipa a Jakuba, Rača
Virtuálnu mapu výletu nájdete tu.