divadelny-festival-astorka-sa-aj-tento-rok-odohra-v-aprili

Divadelný Festival ASTORKA sa aj tento rok odohrá v apríli

Medzinárodný festival inscenácií štúdiového typu.
Počas  takmer dvadsaťročného obdobia trvania FESTIVALU ASTORKA sa v Bratislave predstavili zahraničné divadelné súbory z Európy a USA.

Ako hlavná idea pri zrode festivalu stál úmysel vytvoriť platformu pre umeleckú komunikáciu súborov, ktorých komorné divadelné inscenácie majú príbuzné znaky poetiky, postupov, hereckého nasadenia.

Vo väčšine prípadov sú divadlá v partnerskom vzťahu cez tvorcov, vzájomné hosťovania či celkové umelecké smerovanie. Festival sa v tomto smere vyvíja prostredníctvom okruhu divadiel, ktorý je širší, a na jednotlivé ročníky sa prirodzene zužuje a mení, ale v zásade je vedome rovnaký.

Inováciou posledných ročníkov bolo tematizovanie festivalu: vďaka uvádzaniu odvážnych súčasných hier českých, maďarských či poľských  sa FESTIVAL ASTORKA už viac ako 10 rokov adresne a kriticky vyjadruje k súčasnému dianiu v Európe (korupcia, obava z možnej vojny, imigrantská kríza). Témy ročníkov od roku 2018 vyplývali aj z výročí historických udalostí našich krajín so spoločnými historickými východiskami (Československo, Rakúsko- Uhorsko) alebo s vývojom v podobných súvislostiach (problémy krajín tzv. východného bloku).

Vďaka mnohým titulom sme mohli spoznať súčasný stav danej krajiny, prostredníctvom diel významných autorov a mnohokrát s presahom na minulosť. Nadčasové témy a ľudské príbehy, ktorými divadlá pomenovávali problémy boli všeobecne platné a zároveň aktuálne aj v našich pomeroch.

Posledné roky sa situácia vo svete radikálne zmenila. Umenie vždy reaguje na aktuálne podnety i na to, čo visí vo vzduchu. Je odrazom reality a vie svoje výpovede varírovať na mnoho spôsobov. Jedným z nich je aj nadhľad a schopnosť vnímať problémy z odstupu či hyperbolizovaním.

Nášmu svetu svedčí už len groteska, parafrázujeme slová Friedricha Dürrenmatta, zakladateľa grotesky v divadle – tohto žánru komédie a veríme, že pozvanými predstaveniami zdvihneme náladu našim divákom, napriek závažnosti tém.

4. – 10. 4. 2024 na Námestí SNP 33

Divadelný sviatok v ASTORKE sa aj tento rok odohrá v apríli. Mesiac apríl je pre nás významný – pred viac ako tridsiatimi rokmi, v roku 1990, bolo 1. 4. 1990 založené naše divadlo.

Luigi Pirandello: KAŽDÝ MÁ SVOU PRAVDU                

2 hodiny 25 minút vrátane prestávky

Preklad Zdeněk Bartoš. Dramaturgia Daniel Majling, Eva Suková. Hudba Michal Novinski.  Scéna Pavol Andraško. Kostýmy Katarína Hollá.
Réžia Michal Vajdička.

Učinkujú: Klára Melíšková, Martin Myšička, Veronika Khek Kubařová / Antonie Formanová, Lenka Krobotová, Hynek Čermák, Lukáš Příkazký, Antonie Formanová / Marie Anna Myšičková, Jaroslav Plesl, Zdeňka Žádníková, Ivan Trojan, Denis Šafařík, Jana Holcová, Eva Suková a další.

Pravda môže byť rôzna. Absolútna, relatívna, čiastočná, úplná, krutá, úplná, veľká… A každý má tú svoju.

Komédia o tom, že sa často stratíme hľadaním vlastnej, často nepodstatnej pravdy, zatiaľ čo nám uniká niečo oveľa podstatnejšie. A pritom stále platí, že E = mc².
Upozorňujeme divákov, že vzhľadom na režijnú koncepciu inscenácie sa počas predstavenia na javisku fajčí.

Preklad: Pavel Dominik.
Dramaturgia: Markéta Kočí Machačíková, Kateřina Popiolková.
Hudba: Ondřej Švandrlík.
Scéna: Jan Štěpánek.
Kostýmy: Juliána Kvíčalová.
Réžia David Šiktanc.
Účinkujú: Vasil Fridrich, Šimon Krupa, Ondřej Malý, Jan Holík a Martin Finger.

O veľkej túžbe aspoň niekedy niečo v živote vyhrať.

Mal to byť veľký večer. Po večer s bratom pozval Carl kamošov z autodielne a založili štvorčlenný syndikát. Zložili sa na dostihového psa – každý na jednu nohu. „Ich dievča“ čakajú prvé preteky a môže len milo prekvapiť. Vysnívaný večer sa však s nevítaným návštevníkom nečakane zvrtne.

Matt Charman je britský dramatik, scenárista a producent. Za pôvodný scenár k filmu Stevena Spielberga MOST ŠPIÓNOV (2015) bol nominovaný na Oscara. Divadelnú hru napísal podľa vlastných zážitkov pri práci v autodielni, kde si zapisoval útržky rozhovorov, ktoré začul pri umývaní okien.

Autor: Pavol Seriš.
Supervízia: Bolek Polívka.
Dramaturgia: Matej Randár.
Scenografia: Bernadett Királyová.
Svetlá: Michal Fridrich.
Zvukový dizajn: Jan Kučera.
Réžia: Dalibor Buš.
Účinkuje: Pavol Seriš.

Inscenácia na pomedzí divadla a stand-up comedy.

DADA Revue je hravou komediálnou kolážou autora a performera Pavla Seriša.

Dynamický a bezprostredný one-man show špecialista kombinuje divadlo, stand-up, pantomímu a tanec. Najčastejšie sa inšpiruje situáciami každodenného života, ktoré servíruje s ľahkosťou a v šialenom tempe. Všetko dokáže až s dadaistickou hravosťou pretvoriť na kreatívny koktail skečov a improvizácie, ktorý väčšinou končí očistným smiechom.

Pavol Seriš bol nominovaný na Cenu Thálie 2023.

Vhodné pre divákov od 12 rokov.

Daniel Hrbek a kol.: HAPPY END

1 hodina 20 minút bez prestávky

Dramaturgia: David Košťák.
Výprava: Martin Šimek.
Réžia: Daniel Hrbek.
Účinkujú: Bohdana Pavlíková, Luboš Veselý, Albert Hrubý

60 rokov spolu! Poetická komédia, v ktorej najväčšie prekážky kladie človek sám sebe.

Jeden deň a rad malicherných konfliktov, nenápadných prejavov lásky a vnárania sa do bohatého vnútorného sveta, v ktorom ožívajú spomienky a miešajú sa s realitou všedného dňa.

Muž a žena, ktorým sa svet v priebehu rokov vtesnal do jediného bytu.
Dvaja stroskotanci na dôchodkovom ostrove, ktorí sú jeden druhému majákom.

Autorská inscenácia, ktorej hrdinovia musia čeliť, nie dramatickému osud, ale prekážkam obyčajného života ako je vyzliekanie sa z pyžama, správne rozdelenie liekov, či zachovanie si zdravej mysle.

Inscenačný tím pod vedením režiséra Daniela Hrbka vás prevedie labyrintom dlhoročného partnerského spolužitia, so všetkými jeho radosťami i strasťami, otázkami existenciálnymi i komickými vo svojom každodennom stereotype, tichými rituálmi i obrannými výkrikmi.
To podstatné sa odohráva bez slov.

Upozorňujeme divákov, že sa pri predstavení na javisku fajčí – cigarety sú v tomto prípade považované za rekvizity.

Sándor Márai: HALLGATNI AKARTAM

Dramatizácia:: Fruzsina B. Török.
Dramaturgia: Zsuzsa Radnóti.
Hudba: Zsófia Tallér. 
Réžia: László Marton
Účinkuje: Géza D. Hegedűs

V predstavení zaznejú úryvky z diel Sándora Máraia Beszéljünk másról?, Teljes Napló, Halotti beszéd című művéből.

Príbeh sa začína anšlusom Rakúska v roku 1938, ktorý Márai označil ako koniec starej klasickej Európy. Hra je výpoveďou o období, ktoré stratilo svoje hodnoty. Zároveň je obrazom súčasnej Európy a Maďarska v dojímavom podaní Gézu D. Hegedűsa.