tip-na-vylet:-z-perneku-do-pezinka

Tip na výlet: Z Perneku do Pezinka

Nazrite do tajomných štôlní. Deťom môžete porozprávať príbehy o banských škriatkoch a spoločne si vychutnáte krásne výhľady na malokarpatské kopce.

Táto trasa je stredne náročná, pre malé deti či menej zdatných turistov si vyberte inú TU. Dlhá je takmer 19 kilometrov, prevýšenie je 590 metrov a prejdete ju za 5 – 7 hodín. Časť prejdete po hrebeni Malých Karpát, dôležitá je bezpečná pevná obuv. Prestávky odporúčame pri Perneckých baniach, na kopci Čmelok, Pezinskej Babe a v Areáli Zdravia Rozálka.

Trasa: Pernek – Staré bane – sedlo Javorina – Čmelok – Pezinská Baba – Žilová – Rozálka – Pezinok

• Z Perneku sa vyberieme na trasu výletu po žltej turistickej značke. Začneme stúpať popri hlavnej ceste, neskôr okolo pekného kostola. Po kratšom stúpaní sa dostaneme až na teleso bývalej lesnej železničky. Dočasný rozmach ťažby antimónu a kyzov, počas ktorého bola vybudovaná v Perneku za podpory štátu a za pomoci vojnových zajatcov 7,5 km dlhá úzkokoľajná železnica z ložiska až na žel. stanicu obce Pernek, skončila tu svoju činnosť v roku 1922. Železnička viedla vo vysokom záreze kopca Pleš a Krížnica až na železničnú stanicu Pernek.
  • Po telese bývalej lesnej železničky pohodlne prídeme až bývalým starým perneckým baniam, kde ešte stále môžeme vidieť aktivity po banskej činnosti – zopár starých baní, vyťažená hornina. Od Starých baní začneme opäť stúpať do kopca, až sa dostaneme na Štefánikovu cyklomagistrálu a o chvíľu aj na hlavný hrebeň Malých Karpát. Tu, v sedle Javorina zabočíme doprava a pokračujeme ďalej po červenej turistickej značke. Krátkym stúpaním sa dostaneme až na najvyšší bod výletu na kopec Čmelok – 709 m.n.m. Tu sa nachádza aj vojenský navigačný radar, ktorá slúži pre potreby vojenského letiska Kuchyňa. Odtiaľto začneme klesať smerom k známemu rekreačnému stredisku Pezinská Baba.
  • Pezinská Baba je známa najmä ako lyžiarske stredisko, ale príjemne je tu po celý rok. Pribúdajú tu aj rôzne cyklistické trasy a okruhy. Takisto sa tu dá aj občerstviť, či už v bufete priamo na parkovisku, alebo v neďalekej chate Korenný vrch, kde sa dá i ubytovať. Z Pezinskej Baby až do cieľa dnešného výletu budeme pokračovať po modrej turistickej značke. Prejdeme popred penzión Korenný vrch, prejdeme krížom cez najdlhšiu lyžiarsku zjazdovku (1000 m) a po prejdení vrcholu stúpania začneme pozvoľna klesať smerom na Pezinok.
  • Z Korenného vrchu klesáme bočným hrebeňom smerom na východ, po pravej strane budeme míňať známe Slnečné údolie z množstvom súkromných chát, či vodnou nádržou. Zhruba za hodinu sa dostaneme na križovatku turistických trás Žilová. Odtiaľto stále pokračujeme po modrej turistickej značke, po chvíli sa dostaneme na odlesnenú časť tohto hrebeňa, kde budeme neskôr míňať náučné tabule, napríklad o lesných a dravých vtákoch. O niečo ďalej po ľavej strane uvidíme i kalváriu. Lesným chodníkom sa dostaneme až do pezinských viníc, neskôr odbočíme doľava a po asfaltovej ceste prídeme do rekreačnej oblasti Rozálka.
  • Areál Zdravia Rozálka je obľúbené oddychové miesto nielen Pezinčanov, nachádza sa tu jazdecký areál s koňmi a ubytovaním, detská lúka a mini ZOO,  pekný rybník Kejda, náučný vinohradnícky chodník. Z Rozálky budeme pokračovať už po miestnych komunikáciách cez stred mesta Pezinok až na železničnú stanicu.
  • Na železničnej stanici Pezinok sa náš výlet končí.