zahoracky-retro-expres-vas-prevezie-az-do-plaveckeho-podhradia-poznacte-si-termin-296.2024

Záhoracký retro expres vás prevezie až do Plaveckého Podhradia. Poznačte si termín 29.6.2024

Legendárny československý motorák radu 851 vyrazí z Brna do Plaveckého Podhradia 29. 6. 2024. Trať bude viesť po Vlárskej dráhe do Veselí nad Moravou, odkiaľ bude motorák ďalej putovať cez Holíč a Zohor priamo až do Plaveckého Podhradia. Cestou späť do Brna si cestu skráti cez Hodonín a Čejč. Po trati sa môžu cestujúci tešiť na niekoľko organizovaných fotozastávok.

Kapacita vlaku je obmedzená. Na celú akciu platí jednotná cena 2500 Kč (100 EUR) za 1 osobu. V cene celodenného lístka je trasa Brno – Plavecké Podhradie – Brno. Neplatia tu žiadne zľavy. Dieťa do 6 rokov cestuje zadarmo bez nároku na miesto a z kapacitných dôvodov iba na vyhlásených úsekoch. Platí pravidlo, že k jednému kúpenému cestovnému lístku môže cestovať jedno dieťa. Preprava detských kočíkov a bicyklov je vylúčená. Zmena trasy a vozidla je vyhradená.

Cestovné lístky si môžete zakúpiť kliknutím na TENTO ODKAZ.

Pre železničných fanúšikov, ktorí sa chcú vydať náš vlak pri akcii fotografovať a týmto spôsobom nás podporiť, pripravili organizátori obľúbený fotopas. Ide o príspevok na aktivity spolku Retrotrain. Každý fotopas je navyše zaradený do tomboly o zaujímavé ceny. Výška príspevku je dobrovoľná, minimálna čiastka je 200 Kč (8 EUR). Fotopas je možné zakúpiť prostredníctvom formulára na webe retrotrain.cz.

Stanica Príjazd Odjazd Poznámka
Brno dolní nádraží 7:55 nástup
Veselí nad Moravou 9:49 10:00 nástup
Holíč nad Moravou 10:34 nástup
Kúty 11:00 nástup
Malacky 11:35 nástup
Zohor 11:47 nástup
Plavecké Podhradie 12:32 12:37 nástup / výstup
Lozorno 13:27 13:35 nástup / výstup
Plavecké Podhradie 14:13 14:30 nástup / výstup
Zohor 15:16 výstup
Kúty 15:55 výstup
Hodonín 16:30 výstup
Zaječí
Brno dolní nádraží 18:35 výstup

Vlaky motorákov rady 850 a 851 sú typickým predstaviteľom motorových vozidiel, ktoré boli dlhé roky bežnou súčasťou železničnej dopravy na Slovensku aj v Českej republike. Tieto motorové vozne boli vyrobené v 80. rokoch 20. storočia a slúžili najmä na menej frekventovaných regionálnych a lokálnych traťach. Charakteristické boli svojim špecifickým dizajnom a farebným prevedením.

Motoráky rady 851 majú pomerne jednoduchú konštrukciu a boli navrhnuté s dôrazom na spoľahlivosť a jednoduchú údržbu. Ich interiér bol navrhnutý s cieľom poskytnúť základné pohodlie pre cestujúcich, čo zahŕňa sedadlá, malé odkladacie priestory a jednoduché osvetlenie. Vlaky tejto rady boli vyzbrojené dieselovými motormi, ktoré im umožňovali dosahovať dostatočné rýchlosti pre regionálnu dopravu, avšak s ohľadom na ekonomiku prevádzky a nízke náklady na údržbu.

V súčasnosti už boli motorové vozne radu 850 a 851 boli vyrazené z aktívnej služby alebo nahradené modernými vozidlami. Napriek tomu si niektoré kusy zachovali svoje miesto v rámci historických a nostalgických jazd, kde slúžia ako pripomienka minulých čias železničnej dopravy. Pri týchto príležitostiach môžu nadšenci železníc a história cestovať v týchto historických vozidlách a znovu zažiť atmosféru cestovania z minulosti.

Štvornápravové motorové vozne radu 850 boli určené pre osobnú dopravu, motorové vozne radu 851 boli výkonnejšie a pôvodne boli určené pre rýchlikovú dopravu. Motorové vozne (radu 850 a 851) majú batožinový oddiel s plochou 9 m2.

Tieto motorové vozne Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) už vyradila z prevádzky. V súčasnosti je na tratiach ŽSR v prevádzke jediný motorový vozeň 850.018 (Túlavá).

Každé motorové vozidlo je vybavené dvoma podvozkami, z ktorých je jeden hnací a druhý obyčajný. Podvozky majú dvojnápravovú, bezrázsochovú konštrukciu. Nápravy sú štandardné, s kotúčmi a ozubenými kolesami nápravovej prevodovky nalisovanými na osi. Kotúče sú opatrené obručami. Priemer kolesa nápravy dosahuje 900 mm. Rám vozidla je zložený z pozváraných profilových nosníkov, obsahuje dva hlavné priečne nosníky, ktoré distribuujú hmotnosť vozidla na podvozky. Konštrukcia je doplnená dvoma vonkajšími pozdĺžnymi nosníkmi, prerušenými pri oceľových stúpačkách, a zosilnená šikmými nosníkmi. Čelné nosníky z U-profilu sú upevnené na hlavné pozdĺžne nosníky a šikmé opory. Dieselový motor je umiestnený v prednej časti vozidla na ramene pomocou silentblokov, zatiaľ čo hydrodynamická prevodovka a pomocné stroje sú umiestnené pod batožinovým priestorom. Na ráme sú upevnené palivové nádrže, ktoré zároveň slúžia ako posilňujúci prvok, a puzdro akumulátorovej batérie. Pôvodne boli na vozidlá radu 850 montované ľahké snehové pluhy, ktoré však neboli dostatočne efektívne, takže neskôr boli nahradené zosilnenými pluhmi. Napriek tomu sa od montáže snehových pluhov upustilo a boli ponechané len snehové zábrany na rámoch podvozkov. Motorové vozidlá sú vybavené štandardným ťahovým a narážacím zariadením s nárazníkmi a centrálnym skrutkovacím hákom. Karoséria vozidla je pripevnená k jeho rámu, čím tvoria jednotný nosný celok. Skladá sa z dvoch bokov, dvoch čelných stien a strechy, ktoré sú pevne spojené zváraním z oceľových profilov a plechov. Spodná časť čela je posilnená, aby v prípade kolízie ochránila posádku. Strecha má výstuže a otvory pre ventiláciu a je plynulo prechodná do čelných stien, tvoriac s nimi celistvý dizajn. Jednotlivé časti karosérie sú zvárané dohromady, pričom kostra je pokrytá zváraným plechom. Na obidvoch čelách je priestor pre montáž dvoch dolných svetiel a horného reflektora, ktorý je umiestnený s húkačkou vo vystupujúcom tubuse.