elektrickova-trat-na-zlate-piesky-je-opat-v-prevadzke

Električková trať na Zlaté Piesky je opäť v prevádzke

Od pondelka 18. decembra 2023 sa na Vajnorskú radiálu vrátili električky. Cestujúci už cestujú rýchlejšie a pohodlnejšie.

„Bratislavská župa má významné kompetencie aj na území mesta Bratislava. Sme radi, že sme prispeli k rýchlej modernizácii vajnorskej radiály na úseku od Kuchajdy po vozovňu Jurajov dvor. V rámci nej bol kompletne vymenený celý koľajový zvršok, ako aj vybudované zastávky či prístrešky. Zrekonštruované bolo aj priecestie pri Shopping Palace a tiež obratisko Zlaté Piesky. Električky sa na trať vrátili 18. decembra a ja ďakujem kolegom zo župného odboru dopravy za návrh a realizáciu administratívneho prístupu, ktorý umožnil, aby práce postupovali extrémne rýchlo. Ďalšia časť radiály príde na rad budúci rok a ja vám prajem šťastnú cestu,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.

Projekt plynulo prechádza do druhej fázy, ktorá zahŕňa najmä dokončovacie činnosti a práce na úseku Depo Jurajov dvor – Zlaté piesky, naplno sa rozbehne od marca 2024.

Rekonštrukcia sa začala v októbri 2023 rozobratím existujúcej trate, zastávok a odstránením koľajového zvršku. Po dvoch mesiacoch od začiatku rekonštrukcie sa úspešne podarilo dokončiť prvú fázu – takzvanú hrubú stavbu, teda jazdnú dráhu električky od Kuchajdy po Depo Jurajov dvor a „esíčko“ od križovatky Vajnorská – Stará Vajnorská vrátane obratiska. Projekt opravy električkovej trate a modernizácie zastávok v úseku Kuchajda – Zlaté Piesky by nebolo možné zrealizovať bez nenávratného finančného príspevku z eurofondov z Operačného programu integrovaná infraštruktúra.

V električkovom koridore je vybudovaný nový koľajový zvršok, ktorý ocenia nielen cestujúci pre rýchlejšiu a pohodlnejšiu jazdu, ale aj vodiči a odzrkadlí sa aj na nižších nákladoch na údržbu trate a vozidiel. Postupne sa tiež čistia, ošetrujú a natierajú trakčné stožiare a menia napájacie káble, čo je zároveň predpríprava na kapacitnejšie vozidlá. Súčasťou projektu je aj modernizácia zastávok, na ktorých sa zvýšili nástupné hrany nástupíšť a položili základy nových prístreškov. Na zastávkach je zároveň použitá jednotná Bratislavská dlažba aj vodiace línie pre slabozrakých. Počas dokončovacích prác ešte pribudnú informačné tabule s odchodmi v reálnom čase. Na konečnej Zlaté Piesky vznikne združená zastávka umožňujúca pohodlný prestup medzi električkami a autobusmi.

Rekonštrukcia električkovej trate na Vajnorskej radiále bola potrebná, pretože za vyše tridsať rokov prešla táto trať iba jednou úsekovou opravou a jej stav už nedovoľoval plynulý prejazd maximálnou rýchlosťou pre vozidlá Dopravného podniku Bratislava (DPB), ani neposkytoval taký komfort pre cestujúcich, ako v iných častiach mesta.

„Veľmi sa teším, že sa nám prvú fázu opravy Vajnorskej radiály podarilo dokončiť v tak krátkom čase. To najťažšie už máme za sebou, čakajú nás ešte dokončovacie práce a oprava ďalšieho úseku v smere od depa po konečnú. Premávka električiek na Zlaté Piesky a do centra však zostane zachovaná. Chcem sa poďakovať cestujúcim za trpezlivosť, práve vďaka takýmto rozsiahlym obmedzeniam sme mohli premávku obnoviť už po dvoch mesiacoch od začiatku rekonštrukcie. Verím, že komfortnejšiu jazdu pocítia okrem cestujúcich aj naši vodiči,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Práce zastrešuje Dopravný podnik Bratislava (DPB) a zhotoviteľom je spoločnosť TSS GRADE, a.s.